Om begravningar

Hur gör jag nu?

Ett dödsfall kommer alltid överrumplande. Det är då inte lätt att tänka klart och rationellt på allt som måste ordnas. Till din hjälp har jag gjort en checklista över sådant som kan vara värdefullt att tänka på. En del av det uppräknade kanske inte är aktuellt i din situation.

Hur gör jag nu?

Att mista en anhörig eller nära vän är en av livets mest omvälvande händelser.

Därför är det helt naturligt att du just nu känner dig osäker och orolig inför sådant som du ska ta hand om. Ett bra råd är att du inte behöver ha bråttom. Det här är inte en situation som man kan behärska på samma sätt som vardagliga saker i livet.

Så går det till

Om någon dör i hemmet skall alltid läkare eller behörig sjukvård kontaktas först. De vet vem som skall hämta den avlidne. Därefter kan man ringa till mig på begravningsbyrån, du kan nå mig dygnet runt på telefon, för att boka en tid för ett besök, eller om ni så önskar kan jag göra hembesök. Innan besöket på begravningsbyrån finns det en del frågor som ni inom familjen kan diskutera:

  • När och var vill ni att begravningen skall äga rum?
  • Hade den avlidne någon önskan om att kremeras eller jordbegravas?
  • Finns det någon grav inom släkten eller önskar ni en ny grav?
  • Ska ni ha en dödsannons och hur ska den vara utformad?
  • Ska begravningen vara i kretsen av de närmaste eller ska tid och plats skrivas ut i annonsen?
  • Ska det vara en minnesstund efter begravningsceremonin och i så fall hur vill ni ha den utformad?
  • Har ni några särskilda önskemål?

 

Det här är i stora drag vad vi pratar om på begravningsbyrån när ni besöker mig. Har ni inte talat om detta innan, så hjälper jag naturligtvis till med detta. Jag har erfarenheten och kan hjälpa er med förslag och idéer i en svår stund. Tveka inte att ta kontakt med mig om ni undrar över något eller har frågor. Jag finns här för att hjälpa er.

Vem betalar begravningen?

Kostnaderna för en begravning betalas av dödsboet. Om det saknas tillgångar i dödsboet eller om tillgångarna inte räcker till betalar kommunen en begravning inom en fastställd norm. Finns det inga medel i dödsbo ska kontakt med kommunen tas. Jag vägleder i den kontakten.

Läs mer under priser

  • När och var vill ni att begravningen skall äga rum?
  • Hade den avlidne någon önskan om att kremeras eller jordbegravas?
  • Finns det någon grav inom släkten eller önskar ni en ny grav?
  • Ska ni ha en dödsannons och hur ska den vara utformad?
  • Ska begravningen vara i kretsen av de närmaste eller ska tid och plats skrivas ut i annonsen?
  • Ska det vara en minnesstund efter begravningsceremonin och i så fall hur vill ni ha den utformad?
  • Har ni några särskilda önskemål?

 

Det här är i stora drag vad vi pratar om på begravningsbyrån när ni besöker mig. Har ni inte talat om detta innan, så hjälper jag naturligtvis till med detta. Jag har erfarenheten och kan hjälpa er med förslag och idéer i en svår stund. Tveka inte att ta kontakt med mig om ni undrar över något eller har frågor. Jag finns här för att hjälpa er.

Begravningshjälp

Saknas pengar i dödsboet kan kommunen skjuta till ett bidrag till en värdig begravning – ibland också en dödsannons och gravsten. Du ansöker om begravningshjälp på socialkontoret i den kommun där den avlidne var skriven.

Det är viktigt att inte betala några räkningar. Det kompenseras inte av det bidrag du kan få av kommunen. Se också till att avsluta alla autogiron och andra stående överföringar från den avlidnes bankkonton. Kontakta också socialkontoret innan du beställer begravningen.

Annat att tänka på

  • Tömma kylskåp, brevlåda och slänga sopor
  • Vattna blommor
  • Ta hand om husdjur
  • Post till den döde. Sätt upp en skylt om att reklam undanbedes. Hos SPAR kan du begära att adresserad direktreklam spärras. Begär eftersändning av all post till den som ansvarar för dödsboet. Viktig post, som t.ex. räkningar och kontobesked samlas i en särskild pärm. Efterhand det kommer post kan du meddela berörda personer och företag om dödsfallet.
  • Beställ intyg från Skattemyndigheten. Ett dödsfallsintyg behövs bland annat för att kunna utföra bankärenden och för att kunna avsluta konton på sociala medier.
  • Sänka värmen
  • Ta kontakt med försäkringsbolag. En del försäkringar behöver sägas upp, och det finns försäkringar som faller ut vid dödsfall. Åter andra kanske behöver föras över till en annan person. Vanliga försäkringar är bilförsäkring, hem- och villaförsäkring, olycksfallsförsäkring och livförsäkring.
  • Kontakta de banker som är aktuella. Det är viktigt att så snart som möjligt avsluta alla automatiska överföringar och autogiron.
  • Förebygga inbrott genom att ställa timer m.m.
  • Hämta tillhörigheter på sjukhuset
  • Meddela hemtjänst och eventuellt städbolag
  • Meddela hemsjukvården
  • Återlämna handikapphjälpmedel och larm
  • Lämna vapen till polisen
  • Lämna överbliven medicin till apoteket
  • Hämta inlämnad tvätt och saker på reparation
  • Makulera ID-kort, pass och körkort
  • Samla in reservnycklar
  • Flytta eventuellt felparkerad bil
  • Avsluta olika avtal och abonnemang
  • Avsluta personliga sidor på internet
  • Bouppteckning. En bouppteckning måste upprättast senast tre månader efter ett dödsfall.

Omdömen

En sorglig stund, blir till ett ljust och fantastiskt minne. Man känner sig välkommen in i Livias värme, på ett familjärt och empatisk sätt. Inget är omöjligt och inget lämnas åt slumpen. Livia är oerhört kompentent, noggrann och inlyssnande. När livet krisar, skänker Livia med sin empati både styrka och lugn. Rekommenderar varmt att ni anlitar Livias begravningsbyrå!

Helen

Tack för allt Livia. Du är bäst.

Trevligt och varmt bemötande. Du är verkligen på rätt jobb. Kan varmt rekommendera Livia.

Jana

Livia du är bäst

Fantastisk människa

Du gjorde kents dag

Minnesrik

Pia

Trevlig, tillmötesgående och mycket kunnig! Livias varma personlighet ger en ro och styrka när man behöver det som mest.

Sanaz